The problem of highly talented children and young people has long been neglected in German educational science. For some time, however, it has been discussed intensively (again). In the search for possibilities to foster highly gifted children appropriately, New Educational approaches can give an important impetus. This is to be examined more closely. Since 2001 it has been possible to connect this research that has been carried out in co-operation with the University of Nijmegen (Prof. Mönks) since 1995 with the intentions of the ICBF (Internationales Centrum für Begabungsforschung=International Centre for the Study of Giftedness), which was founded by the Universities of Münster and Nijmegen within the framework of the long-standing co-operative contract. Here, not only issues concerning New Education but also current psychological and didactic findings and problems concerning autonomous learning are taken into consideration.
Christian Fischer, PhD, Esther Grindel, PhD, Prof. Harald Ludwig, PhD, Prof. Franz J. Mönks, PhD (University of Nijmegen, Netherlands)
Fischer, C. (2003). Lernschwierigkeiten beim Schriftspracherwerb: Erkennen und Fördern von Kindern mit Problemen beim Lese-Rechtschreiblernprozess. In: H. Ludwig & C. Fischer & R. Fischer (eds.). Verstehendes Lernen in der Montessori-Pädagogik: Erziehung und Bildung angesichts der Herausforderung der PISA-Studie. (S. 44-59). Münster.
Fischer, C. (2003). Erkennen und Fördern von Begabungen und Hochbegabungen — eine Aufgabe und Herausforderung für die Schule. Pädagogische Beiträge, H. 1., S. 1-16.
Fischer, C. (2003). Hochbegabung und Lernschwierigkeiten. Journal für Begabtenförderung — Für eine begabungsfreundliche Lernkultur, 3. Jg. H. 2.
Fischer, C. (2003). How to cope with learning difficulties of gifted children. In: F.J. Mönks & H. Wagner. (Eds.). Development of Human Potential: Investment in our Future. Proceedings of the 8th European Conference of the European Council for High Ability. (pp. 248-254). Bad Honnef.
Fischer, C. & Ontrup, C. (2003). The International Center for the Study of Giftedness — An Integrative Concept of Research, Gifted Education and Teacher Training. In: F.J. Mönks & H. Wagner (Eds.). Development of Human Potential: Investment in our Future. Proceedings of the 8th European Conference of the European Council for High Ability. (pp. 219-222). Bad Honnef.
Fischer, C. (2004). Selbstreguliertes Lernen in der Begabtenförderung. In: C. Fischer & F.J. Mönks & E. Grindel (eds.). Curriculuma und Didaktik der Begabtenförderung. Begabungen fördern — Lernen individualisieren. Münster.
Fischer, C. (2004). Begabtenförderung als Aufgabe und Herausforderung für die Schulentwicklung. Journal für Begabtenförderung — Für eine begabungsfreundliche Lernkultur, 4. Jg. H. 1.
Fischer, C. (2004). Besondere Begabungen und Lese-Rechtschreibschwierigkeiten. In: Ministerium für Bildung, Wissenschaft, Forschung & Kultur (ed.). Kinder mit besonderen Begabungen. Erkennen, Beraten und Fördern. Kiel.
Fischer, C. (2004). Lernschwierigkeiten, Legasthenie und Hochbegabung. In: Pädagogische Akademie (ed.). Begabtenförderung konkret: Begabungs- und Begabtenförderung im Kindergarten, in VS, HS, AHS & BHS. Linz.
Fischer, C. (2005): Selbstgesteuerte Lernformen in der schulischen Begabtenförderung, in: Fischer, Reinhard / Heitkämper, Peter (eds.): Montessori-Pädagogik: aktuelle und internationale Entwicklungen, series: Impulse der Reformpädagogik, hg. von H. Ludwig, Bd.10, Münster, S.321-332
Fischer, C. / Mönks, F.J. / Grindel, E. (eds.) (2005): Curriculum und Didaktik der Begabtenförderung. Begabungen fördern — Lernen individualisieren. Münster
Fischer, C. / Ludwig, H. (eds.) (2006): Begabtenförderung als Aufgabe und Herausforderung für die Pädagogik, Reihe: Münstersche Gespräche zur Pädagogik 22, Münster: Aschendorff
Grindel, Esther (2004): Entdeckendes Mathematiklernen anhand von Forscherheften — nicht nur zur Herausforderung besonders begabter Kinder, in: Ludwig, H. / Fischer, Ch. / Fischer R. (eds.): Montessori-Pädagogik und frühe Kindheit — Eine Revolution in der Erziehung?, Reihe: Impulse der Reformpädagogik Bd.9, Münster
Ludwig, Harald (1999). Montessori-Pädagogik und Hochbegabtenförderung, in: Ludwig, H. (ed.): Montessori-Pädagogik in der Diskussion, Freiburg, S.87-111