In current discussions, the necessity of moral education is increasingly emphasised, and, even more, ethics as a separate subject is called for. It is to be examined if and in how far different approaches of New Education, for example Maria Montessori’s theory, can give an impetus in this context.
Markus Hester (teacher at a secondary school), Prof. Harald Ludwig, PhD
Ludwig, Harald: Ethik und Religion in der Friedenspädagogik Maria Montessoris, in: Montessori Education 36 (2003), Nr.36, S.40-57 (Japanese, translated by Prof. Klaus Luhmer SJ), S.58-70 (German), and in: Montessori 43 (2005), S.129-146
Ludwig, Harald: Religiöse Erziehung und Bildung, in: Ludwig, H.: Montessori-Schulen und ihre Didaktik, Baltmannsweiler 2004, S.199-207
Ludwig, Harald: Lauter kleine Egoisten? — Individual- und Sozialerziehung in der Montessori-Pädagogik, in: Ludwig, H./ Fischer, Ch. /Fischer, R./ Klein-Landeck, M. (Hg.) 2005 (s.u.), S.90-107
Ludwig, H./ Fischer, Ch. /Fischer, R./ Klein-Landeck, M. (Hrsg.): Sozialerziehung in der Montessori-Pädagogik — Theorie und Praxis einer ‚Erfahrungsschule des sozialen Lebens’, series: Impulse der Reformpädagogik, ed. by H. Ludwig, Bd.12, Münster: LIT 2005