The importance of nature, science and technology in New Educational theories of education has hardly been examined academically. A particularly interesting concept is Maria Montessori’s approach of a “Cosmic Education” that has been new within the educational theory of Montessori’s time. Both parallels and differences can be found between this approach and eco-educational positions of our present time. The comparative examination aims at a deeper understanding of Montessori’s concept and at suggestions for the solution of current problems; for this purpose, the international perspective is to be included in the studies. Montessori's conception of "Peace Education" is part of her “Cosmic Education”. This is to be examined more closely with regard to present approaches of peace education.
For these fields of research there is a special cooperation with the Montessori Centre of the University of Belgorod (Russian Federation).
The importance of nature, science and technology in New Educational theories of education has hardly been examined academically. A particularly interesting concept is Maria Montessori’s approach of a “Cosmic Education” that has been new within the educational theory of Montessori’s time. Both parallels and differences can be found between this approach and eco-educational positions of our present time. The comparative examination aims at a deeper understanding of Montessori’s concept and at suggestions for the solution of current problems; for this purpose, the international perspective is to be included in the studies. Montessori's conception of "Peace Education" is part of her “Cosmic Education”. This is to be examined more closely with regard to present approaches of peace education.
For these fields of research there is a special cooperation with the Montessori Centre of the University of Belgorod (Russian Federation).
Nico van Ewijk (Educational College Utrecht, Netherlands), Andrej Dorofeev, PhD, (University of Belgorod/ Agricultural College of Belgorod), Galina Emeljanova (University of Belgorod, taking her doctorate), Reinhard Fischer, PhD (University of Münster), Esther Grindel, PhD (University of Münster), Prof. Peter Heitkämper, PhD (University of Münster), Walburga Henry, PhD, Prof. Hildegard Holtstiege, PhD (University of Münster), Michael Klein-Landeck, PhD (University of Oldenburg), Elena Litowtschenko (University of Belgorod, taking her doctorate), Prof. Harald Ludwig, PhD (University of Münster), Malgorzata Miksza, PhD (University of Lódz), Prof. Nadeshda Tarassenko, PhD (University of Belgorod)
Dorofeev, Andrej: Ideja kosmiceskogo vospitanija M. Montessori i vkljucenie lingvostranovedceskogo aspekta inostrannogo jazyka v podgotvlennuju didakticeskuju sredu (=Die Idee der „Kosmischen Erziehung“ M. Montessoris und die Integrierung des landeskundlichen Aspektes des Fremdsprachenunterrichts in die vorbereitete didaktische Umgebung), in: Ministerstvo obrazovanija RF / Belgorodskij gosudarstvennyj universitet: Pedagogika M. Montessori w sowremennom obrasowateliom prozesse (=Die Pädagogik M. Montessoris im modernen Bildungsprozess), Belgorod 1999, S.128-132
Dorofeev, Andrej: Die pädagogischen Ideen Maria Montessoris und ihre Realisierung in Bildungseinrichtungen Deutschlands, Belgorod 2003, (Diss.; up to now only in Russian)
Emeljanova (Balabanova), Galina: Mesto idei kosmiceskogo vospitanija M. Montessori i ucenija o biosfere V. I. Vernadskogo v formirovanii mirovozzrenija licnosti (=Die Bedeutung der Kosmischen Erziehung M. Montessoris und der Lehren V. I. Vernadskijs von der Biosphäre in der Herausbildung der Weltsicht in der menschlichen Persönlichkeit), in: Ministerstvo obrazovanija RF / Belgorodskij gosudarstvennyj universitet: Pedagogika M. Montessori w sowremennom obrasowateliom prozesse, Belgorod 1999, S.61-64
Ewijk, Nico van: Systematische Lernmittelentwicklung im Bereich Kosmischer Erziehung, in: Fischer, Reinhard u. a. (eds.) 1999, S.171-180
Fischer, Reinhard / Klein-Landeck, M. / Ludwig, H. (ed.): Die „Kosmische Erziehung“ Maria Montessoris, Reihe: Impulse der Reformpädagogik, ed. by H. Ludwig, Bd.2, Münster 1999 (mit Beiträgen von van Ewijk, R. Fischer, Klein-Landeck, Ludwig u. a.)
Fischer, R.: Kosmische Erziehung und Friedenserziehung, in: Fischer, Reinhard u. a. (eds.) 1999, S.300-307
Fischer, Reinhard / Heitkämper Peter (ed.): Montessori-Pädagogik: aktuelle und internationale Entwicklungen — Festschrift für Prof. Dr. Harald Ludwig, Reihe: Impulse der Reformpädagogik, ed. by H. Ludwig, Bd.10, Münster: LIT Verlag 2005
Heitkämper, Peter: Friedens-Pädagogik und Montessori-Pädagogik, in: Ludwig, Harald u. a. (eds.): Erziehung zum Frieden … (see below) 2000, S.92-118
Heitkämper, Peter: Nachhaltige Bildung und Kosmische Erziehung, in: Ludwig, Harald u. a. (eds.): Erziehung zum Frieden … (s. u.) 2000, S.119-129
Heitkämper, Peter: Thesen zur Montessori-Pädagogik als Friedens-Pädagogik, in: Ludwig, Harald u. a. (eds.): Erziehung zum Frieden … (see below) 2000, S.130-133
Heitkämper, Peter: Vorschläge zu Montessori-Friedenserziehungs-Materialien für die Schule, in: Ludwig, Harald u. a. (eds.): Erziehung zum Frieden … (see below) 2000, S.170-183
Henry, Walburga: Sachunterrichtliches Lernen in der Montessori-Pädagogik — Eine Fallstudie über die Integrative Montessori-Schule Borken, Reihe: Impulse der Reformpädagogik, ed. by H. Ludwig, Bd.6, Münster 2001 (Diss. Universität Münster)
Holtstiege, Hildegard: Anthropologische Aspekte der „Kosmischen Erziehung“ Maria Montessoris, in: Montessori — Zeitschrift für Montessori-Pädagogik 41 (2003), H. 4, S.191-211
Klein-Landeck, Michael: Die Montessori-Methode neu denken? — Zur Revisionsbedürftigkeit gängiger Interpretationsmuster im Lichte von Montessoris Konzept einer „Kosmischen Erziehung“, in: Fischer, Reinhard u. a. (eds.) 1999, S.329-340
Klein-Landeck, Michael / Ludwig, Harald: Auswahlbibliographie zur „Kosmischen Erziehung“ Maria Montessoris, in: Fischer, Reinhard u. a. (eds.) 1999, S.341-348
Klein-Landeck, Michael: Fremdsprachenbegegnung als Beitrag zum Frieden in der Einen Welt, in: Ludwig, Harald u. a. (eds.): Erziehung zum Frieden … (see below) 2000, S.190-199
Ludwig, Harald: "Kosmische Erziehung" bei Maria Montessori, in: Fischer, Reinhard/ Ludwig, H./ Meisterjahn-Knebel, G.: Ausgewählte Aspekte der Montessori-Pädagogik, Pädagogische Schriften Heft 6, ed. by der Aktionsgemeinschaft Deutscher Montessori-Vereine e.V., Bonn 1995, S.25-37
Ludwig, Harald: Kosmische Erziehung und ökologisch orientierte Schulpädagogik — Zur ökologischen Perspektive in der Pädagogik Maria Montessoris, in: Haberl, H. (ed.): Integration — Die Vielfalt als Chance — Möglichkeiten der Montessori-Pädagogik, Freiburg 1995, S.104-125
Ludwig, Harald: "Wychowanie Kosmiczne" Marii Montessori, In: Polskie Towarzystwo Pedagogiczne / Universitet Lodzki (ed.): Pedagogika Alternatywna, >Red. B. Sliwerski, 2 Bde, Lodz/Krakow 1995, Bd.1, S.147-159 (Polnisch)
Ludwig, Harald: Svobodnaja Rabota v Pedagogike Marii Montessori (Freie Arbeit in der Pädagogik Maria Montessoris), in: Pedagogica Marii Montessori — Teorija i Praktika, hg. vom Bildungsministerium der Russischen Föderation und der Universität Belgorod, Belgorod 1995, S.20-28 (Russisch)
Ludwig, Harald: "Kosmiceskoe Vospitanie" Marii Montessori ("Kosmische Erziehung" bei Maria Montessori), in: Pedagogica Marii Montessori — Teorija i Praktika, hg. vom Bildungsministerium der Russischen Föderation und der Universität Belgorod, Belgorod 1995, S.44-50 (Russisch)
Ludwig, Harald: Natur und Naturwissenschaft in Bildungskonzepten der Reformpädagogik, in: Hilgenheger, N. (ed.): Natur, Wissenschaft, Bildung, Reihe: Münstersche Gespräche zu Themen der wissenschaftlichen Pädagogik 14, Münster 1997, S.96-116
Ludwig. Harald: Kosmische Erziehung Maria Montessoris und die heutige Ökopädagogik, in: Ludwig, H. (ed.): Montessori-Pädagogik in der Diskussion, Freiburg 1999, S.112-144
Ludwig, Harald: „Kosmische Erziehung“ – ein ökologisch orientiertes Erziehungs- und Bildungskonzept aus dem Spätwerk Maria Montessoris, in: Fischer, Reinhard u. a. (ed.) 1999, S.86-107
Ludwig, H.: Geistesgeschichtliche Einflüsse und Quellen für Maria Montessoris Konzeption einer „Kosmischen Erziehung“, in: Fischer, Reinhard u. a. (eds.) 1999, S.108-119
Ludwig; Harald: Konzepzija Marii Montessori i sozialno-pedagogitscheskie problemi natschala ⅩⅩⅠ weka, in: Pedagogika M. Montessori … (see below), Belgorod 1999, S.7-16 (Russisch)
Ludwig, Harald, Fischer, R., Heitkämper, P. (ed.): Erziehung zum Frieden für eine Welt — Der Beitrag der Montessori-Pädagogik, Reihe: Impulse der Reformpädagogik, ed. by H. Ludwig, Bd.3, Münster 2000 (mit Beiträgen von Heitkämper, R. Fischer, Klein-Landeck, Ludwig u.a.)
Ludwig, Harald: Zukunftsweisende Perspektiven in der „Kosmischen Erziehung“ Maria Montessoris. In: Ludwig, H./ Fischer, Ch., Fischer, R. (ed.): Montessori-Pädagogik in Deutschland, Reihe: Impulse der Reformpädagogik, ed. by H. Ludwig, Bd.7, Münster 2002, S.355-366
Ludwig, Harald: Montessori-Pädagogik als Friedenserziehung, in: „Freiheit den Kindern“, 18/2003, S.4-41 (Japanese, translated by Reiko Müller-Shiba)
Ludwig, Harald: Ethik und Religion in der Friedenspädagogik Maria Montessoris, in: Montessori Education 36 (2003), Nr.36, S.40-57 (Japanese, translated by Prof. Klaus Luhmer SJ), S.58-70 (German)
Ministerstvo obrazovanija RF / Belgorodskij gosudarstvennyj pedagogiceskij universitet im. M.S. Ol‘minskogo: Pedagogika Marii Montessori — Teorija i Prakrika (=Die Pädagogik Maria Montessoris — Theorie und Praxis), Belgorod 1995 (Russian Congress Documentation)
Ministerstvo obrazovanija RF / Belgorodskij gosudarstvennyj universitet: Pedagogika M. Montessori w sowremennom obrasowateliom prozesse, (=Bildungsministerium der Russischen Föderation / Staatliche Universität Belgorod: Die Pädagogik M. Montessoris im gegenwärtigen Bildungsprozess), Belgorod 1999 (Russian Congress Documentation)
Oswald, P./ Schulz-Benesch, G. (ed.): Osnowopolagajuschtschie Idei Pedagogiki Montessori (=Grundgedanken der Montessori-Pädagogik), translated by N. Tarassenko und M. N. Kostikowa, Belgorod 1999 (Russian)
Tarassenko, Nadeshda: Filosofija kosmiceskogo vospitanija M. Montessori i nekotorye pedagogiceskie trebovanija k svobodnoj rabote v podgotovlennoj srede (=Die Philosophie der kosmischen erziehung M. Montessoris sowie einige pädagogische Forderungen an die freie Arbeit in der Vorbereiteten Umgebung), in: Ministerstvo obrazovanija RF / Belgorodskij gosudarstvennyj universitet: Pedagogica M. Montessori w sowremennom obrasowateliom prozesse, Belgorod 1999, S.51-61
Tarassenko, Nadeshda: Methodologische Voraussetzungen für die Auswahl des Inhaltes des Bildungsprozesses in Zusammenhang mit Montessoris Idee über die „Kosmische Erziehung“, in: Winkels, Theo (ed.): Montessori-Pädagogik konkret, Bad Heilbrunn 2000, S.275-282
Tarassenko, Nadeshda: Maria Montessoris „Kosmische Theorie“, die russischen wissenschaftlichen Kosmisten und die Kultivierung des „neuen“ Menschen, in: Fischer, Reinhard/ Heitkämper, Peter (ed.) 2005, S.180-194
Tarassenko, Nadeshda / Litowtschenko, Elena: Das Problem der Bildung, ihre sozialkulturelle Komponente und die Ebene des noosphärischen Bewusstseins im Kontext der „Kosmischen Erziehung“ Maria Montessoris, in: Fischer, Reinhard/ Heitkämper, Peter (ed.) 2005, S.195-208
Tarassenko, Nadeshda: Die Widerspiegelung und Entwicklung der Grundsätze der „Kosmischen Theorie“ Maria Montessoris in der modernen Globalistik, in: Fischer, Reinhard/ Heitkämper, Peter (ed.) 2005, S.209-223